Drabbats av Energizer hysterin än?
Energizer är inte direkt kopplat till området kvalitet men även vi blir ”drabbade” av fenomenet. Jag blev lite ställd första gången jag introducerades för begreppet. Den som hade kallat på mötet inledde med ”Vi ska börja mötet med en Energizer för att få igång tankeprocessen”.
Ett Youtube klipp gick igång med ett innehåll relaterat till ämnet i fråga. Alla i mötesrummet blev uppslukade i filmen som varade i några minuter. Syftet var naturligtvis att få igång arbetsgruppen och temat var noga utvalt till det mötet handlade om. Min reaktion var omedelbar, så smart!
Det här var alltså min första kontakt med begreppet ”Energizer” men det skulle komma flera!
Innehållsförteckning
Det är effektivt att få alla deltagare att dra åt samma håll
Vi skapar samsyn på några minuter, vi lättar upp stämningen och skapar ett engagemang vilket är värdefullt. Dessutom är det en bra start för den som håller i mötet, han eller hon kan koppla av efter det inledande orden och får en kickstart direkt efter filmen. Denna omedelbara reaktion varade under de närmaste 2 kommande mötena för att sedan förväxlas mot en något mer skeptisk syn.
Energizer blev något av standard på företaget och till slut var klippen inte ens utvalda med omsorg. Man körde samma klipp om och om igen och ibland över Skype möten där vissa inte kunde höra ljudet.
Efter 1år av plågande Energizer blev min inställning allt mörkare. Själv använde jag inte metodiken och det var en befrielse att gå på möten där dessa små, irriterande filmsnuttar inte var en del.
Tänk hur något så pass smart, lättsamt och effektivt kan få en sådan vändning. Anledningen är att man missbrukade konceptet och på så sätt skapade en negativ inställning.
Visst är jag en smula överdriven i min beskrivning men överlag gick det från bra till dåligt och anledningen var solklar för mig.
Det handlar om sunt förnuft
Min inställning till konceptet och hur det har utvecklats över tid är naturligtvis inte bra heller. Jag anser att metodiken kan vara effektiv och värdefull i vissa sammanhang. I en grupp där det ingår personer som aldrig har träffats tidigare samt en del utvalda möten där man faktiskt träffas i samma rum kan energizer ge bra effekt. Jag antar att det handlar om sunt förnuft och att inte missbruka konceptet.
Självklart har jag diskuterat ämnet med flera personer innan jag skrev inlägget då jag ville försäkra mig om att min inställning till konceptet inte var unikt. Som tur var insåg jag snabbt att fler än jag hade likvärdig inställning.
Kan det vara värt att standardisera rutiner för användandet av Energizer i verksamheten?
Kanske har konceptet kommit för att stanna. I så fall bör man kanske som företagsledning se över rutiner för att få metodiken användbar. Riktlinjer kan skapas som hjälper personalen att förstå i vilka situationer Energizer kan vara effektivt och lika viktigt, när de inte skapar värde för mötet.
Vill ni få tips om olika Energizers i det digitala mötesrummet så kan ni använda denna länk!
Vill ni läsa mer om standardisering så har vi skrivit ett inlägg om det också. Ni hittar inlägget via denna länk.
Slutsats
Jag tror att ”Energizer” som begrepp är här för att stanna. Det är en enkel, snabb och effektiv metod som kan öka energin hos mötesdeltagarna. Med detta sagt så bör nog användningsområdet standardiseras något. Risken är annars att metodiken överanvänds och leder till något negativt, vilket är motsatt effekt till det man önskar.
Vad tycker ni om metodiken, fungerar det på er arbetsplats? Har ni några smarta tips på hur man kan arbeta med Energizer och få ett bestående positivt resultat?