Skapa kvalitetsmedvetenhet

Skapa en stark kvalitetsmedvetenhet i verksamheten!

Verksamhetens kvalitetsnivå grundas på kunskap och förståelse kring vad verksamhetens kunder önskar och har behov av. Möjligheten att nå en högre kvalitetsnivå beror på hur stark kvalitetsmedvetenheten är och hur utbredd den är i verksamheten.

I det här inlägget går vi igenom de mjuka delarna kopplat till kvalitet.

kfa

Innehållsförteckning

Vad är kvalitet och hur avgörs kvalitetsnivån?

En vanlig definition är ”Kvalitet handlar om att uppfylla och överträffa kundernas behov, förväntningar och krav”. I den definitionen hittar vi två viktiga ingredienser till kvalitetsarbetet:

  • Vi ska arbeta med förväntningar, behov och krav.
  • Nivån kommer att avgöras av någon annan, nämligen kunden.

För att påverka kvalitetsnivån måste vi veta vad som förväntas av varan eller tjänsten samt vilka behov och krav som kunderna har.

Det här låter självklart för många av er som läser detta men hur ser det ut i verksamheten där du arbetar?

Vem är det som har denna kunskap och hur arbetar ni med informationen internt för att utveckla möjligheterna att påverka utfallet?

Det är inte helt ovanligt att stora delar av denna information saknas helt, eller i alla fall är ofullständig. Det är dessutom mindre vanligt att denna information har kommunicerats ut i verksamheten för att skapa en gemensam bild av vad som förväntas från alla.

Så om alla inte har denna information, hur ska vi då förstå vad som är viktigt i våra olika arbetsuppgifter? Hur ska vi kunna utveckla processerna för att nå en bättre nivå?

Kunder kan delas upp i externa och interna kunder.

Externa kunder:

Här hittar vi användarna av produkten eller tjänsten. Deras krav, förväntningar och behov gäller för den färdiga varan eller tjänsten. Det är utifrån dessa delar som vi anpassar verksamheten för att kunna leverera värde.

Interna kunder:

Uppstår mellan avdelningar och till och med mellan olika operationer i ett värdeflöde. Även här finns förväntningar, behov och krav! Dessa är annorlunda jämfört med externa kunder men har även de en avgörande påverkan på företagets förmåga att leverera förväntningar, behov och krav som ställs på verksamheten.

Vilken inverkan har kvalitetsnivå för verksamheten?

En högre kvalitetsnivå ger många fördelar och kvalitetsarbetet prioriteras högre idag än tidigare tack vare större tydlighet och krav från kunderna. Kunder idag har en helt annan möjlighet att jämföra alternativ vilket gör att de ställer högre krav.

Tyvärr är fortfarande mycket av kostnaderna kopplat till bristande kvalitet dolda. De flesta företag har en allt för bristfällig uppföljning av kostnadernas ursprung och det gör att vi har svårt att påvisa den riktiga kvalitetsbristkostnaden. Om företagsledningar skulle se att kostnaden för bristande kvalitet uppnår till 10% till 30% av företagets totala omsättning så skulle kvalitetsarbete troligtvis få ännu högre prioritering och mer resurser.

Kortfattat kan vi säga att god kvalitetsnivå leder till lönsamhet. Vi undviker kostnader, får nöjda och lojala kunder som dessutom pratar gott om företaget. Motsatsen skulle vara att kostnader ökar och att verksamheten till slut inte har förmåga att leverera enligt de förväntningar, behov och krav som ställs.

Hur kan vi arbeta med kvalitetsutveckling för att nå en högre kvalitetsnivå?

Vi har skrivit flera inlägg tidigare där vi presenterar förslag på metoder och verktyg som verkligen har en påverkan på kvalitetsutfallet men i det här inlägget ska vi gå till något mer grundläggande, och något som faktiskt måste ske innan vi arbetar vidare med processer, verktyg och metoder. Vi ska prata om förutsättningar!

Förutsättningen för att lyckas väl i sitt kvalitetsarbete handlar om att skapa förståelse och att denna förståelse inte enbart finns hos ett fåtal personer eller en begränsad funktion.

Vi pratar om breddutbildning där verksamheten säkrar en grundläggande kunskapsnivå inom företagets samtliga delar. Varje medarbetare, oavsett befattning måste ha denna förståelse eftersom vi alla bidrar med våra arbetsuppgifter.

Breddutbilda personalen och tillsätt högre utbildning för nyckelfunktioner

  • En grundläggande utbildning inom kvalitet kan se ut på olika sätt. Antingen så genomför man en och samma utbildning för alla medarbetare, oavsett position. I en sådan utbildning får man lära sig vad som förväntas av olika nivåer och det kan ge en bättre förståelse för helheten.
  • En grundutbildning kan även delas upp i olika nivåer där syftet är att inrikta sig på kunskaper som berör aktuell nivå. Exempelvis kan en utbildning vara kopplad till kvalitetsarbetet i ledningsgruppen, en till företagets samtliga ledare och en som är mer inriktad på de operativa delarna.
  • Nyckelfunktioner så som Tekniker/Ingenjörer av olika slag bör få ytterligare kunskaper utöver grundutbildningen.
  • Projektledare bör få expert-kunskaper för att kunna driva de tvärfunktionella grupperna framåt.

Kvalitet för alla (den nya kursen som ger alla era anställda rätt förutsättningar i kvalitetsarbetet)

Vi har arbetat fram en helt ny digital utbildning som har till syfte att ge precis rätt kunskapsnivå för verksamhetens medarbetare. Kursen är bransch-oberoende och ger värde oavsett befattning.

Så här ser agendan ut för den nya kursen:

I samband med att du läser det här inlägget så har den nya utbildningen lanserats och du hittar den i kursutbudet.

Är du intresserad av att läsa produktsidan för kursen så kan du använda denna länk:

Lämna en kommentar